پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 181663
فرآيند پاياپاي چک الکترونيکي شد
تاریخ انتشار : 1394/03/12 18:56:55
نمایش : 1204
رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه يش از ۲۰۰ واحد پاياپاي در کشور که چندين دهه امور مربوط به مبادلات چک هاي بين بانکي را به صورت دستي انجام مي دادند، گفت: با راه اندازي چکاوک تمام فرايندهاي پاياپاي چک به صورت تمام الکترونيکي درآمدند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ولي الله سيف در مراسم افتتاح طرح ملي چکاوک که با حضور اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور و جمعي از مديران عامل بانک هاي دولتي و خصوصي در محل بانک مرکزي برگزار شد، اظهار داشت: با راه اندازي چکاوک در استان خراسان رضوي که در پنجم خرداد ماه صورت گرفت تمام چک هاي بين بانکي در سراسر کشور در چارچوب طرح نظام جامع پرداخت و به صورت الکترونيکي، مبادله، پاياپاي و تسويه مي شود.

وي گفت: عدم پردازش الکترونيکي چک ها طي سال هاي گذشته باعث شده بود تا سطح کيفي خدمات چک با ساير ابزارهاي پرداخت کشور فاصله قابل توجهي داشته باشد و کندي فرايند کارسازي چک ها به ويژه چک هاي بين استاني از يک سو مانعي مهم در سهولت پذيري پرداخت هاي تجاري محسوب شده و از سوي ديگر از دلايل اصلي تمرکز فعاليت هاي اقتصادي در پايتخت به شمار مي آمد.

به گفته رئيس کل بانک مرکزي، نظارت بر جريان مبادلات و پاياپاي چک هاي بين بانکي در فرايند دستي و کاغذي غيرممکن بوده و به برخي از مشکلات نظير اضافه برداشت بانک ها دامن مي زد.

سيف افزود: از آنجا که به لحاظ رفتاري، حقوقي و فرهنگي چک ابزاري است که با وجود توسعه انتقال وجه الکترونيکي تا مدت ها در نظام تجاري کشور کاربرد خواهد داشت، افزودن پردازش چک در نظام پرداخت الکترونيکي کشور الزامي بود لذا از مدت ها پيش اجراي اين مهم در دستور کار بانک مرکزي قرار داشت.

وي با بيان اينکه در گذشته فعاليت هايي درخصوص عدم جابجايي لاشه فيزيکي چک در اتاق هاي پاياپاي فعاليتي مشکل و سخت بود، گفت: با توجه به معماري و ساختار آن توسعه بيشتر و سريع تر را با موانع جدي روبرو ساخته و نظارت و مبادلات را با دشواري همراه کرده بود.

سيف به پيشنهاد بانک مرکزي به شوراي پول و اعتبار براي ايجاد سامانه چکاوک و تصويب و ابلاغ آن توسط اين شورا اشاره کرد و گفت: در طراحي سامانه چکاوک که ظرف پنج ماه صورت گرفته در مرداد سال ۹۲ مستند رابط کاربري آن براي بانک ها تنظيم و منتشر شد.

به گفته وي، مطابق با آخرين دستاوردهاي فني در سطح بين المللي تصويربرداري از چک و انتقال داده و تصاوير بين واحدهاي بانکي در ساختاري متمرکز و يکپارچه در سراسر کشور با استفاده از زيرساخت قدرتمند شبکه ارتباطي بين بانکي مدنظر قرار گرفت.

رييس کل بانک مرکزي گفت: ظرف ۶ ماه ابعاد اجرايي طرح همزمان با توسعه سامانه هاي نرم افزاري و با ارائه راهکارها و فرآيندهاي جديد تدوين شد. همچنين در ارديبهشت ماه سال ۹۳ نسخه اوليه سامانه چکاوک در ۲۲ بانک مورد آزمون قرار گرفت.

وي ادامه داد: با رفع اشکالات و مسائل اجرايي نسخه نهايي در مهرماه ۹۳ در چهار استان زنجان، قزوين، قم و البرز عملياتي و اتاق هاي پاياپاي اسناد بانکي در اين استان ها تعطيل شدند.

به گفته سيف، عملياتي کردن سامانه بر مبناي دسته بندي استان ها و مطابق با کسب نظرات دقيق کارشناسي و اجرايي بانک ها صورت گرفت که نقطه عطف اين فرايند عملياتي کردن چکاوک در دي ماه سال ۹۳ در استان تهران بود و در نهايت تکميل پوشش ملي سامانه در پنجم خردادماه سال جاري و با الحاق استان خراسان رضوي به طور کامل صورت پذيرفت.

وي با بيان اينکه بيش از ۲۰۰ واحد پاياپاي در کشور که چندين دهه امور مربوط به مبادلات چک هاي بين بانکي را به صورت دستي انجام مي دادند طي اين مدت تعطيل شده است، گفت: با راه اندازي چکاوک تمام فرايندهاي پاياپاي چک به صورت تمام الکترونيکي درآمدند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html